Van binnenuit — waarom ik onderzoek doe naar executieve functies, neurodivergentie en burn-out
- basslekimberley
- 13 okt
- 2 minuten om te lezen

Mijn vertrekpunt
Dit onderzoek is ontstaan vanuit mijn eigen ervaring. Als neurodivergent persoon heb ik zelf gevoeld hoe werk kan botsen met wie je bent. Hoe systemen soms voorbijgaan aan wat mensen nodig hebben. Hoe welzijn op de werkvloer geen luxe is, maar een noodzaak.
Door mijn bijscholingen en praktijkervaring ben ik gaan vermoeden dat er een samenhang bestaat tussen:
Executieve functies (EF’s)
Neurodivergentie (zoals ADHD, ASS, HSP, …)
Burn-out risico
Wat zijn executieve functies?
EF’s zijn de regelfuncties van ons brein. Ze helpen ons om:
Te plannen en organiseren
Te starten en volhouden
Te schakelen tussen taken
Emoties te reguleren
Impulsen te beheersen
Aandacht vast te houden
Onszelf te monitoren
Bij neurodivergente personen zijn deze functies vaak anders ontwikkeld — soms zwakker, soms juist heel sterk. Dat kan invloed hebben op hoe iemand functioneert op school of op het werk.
Mijn hypothese
De mate waarin EF’s ontwikkeld zijn — of net niet — kan invloed hebben op het risico op burn-out bij neurodivergente personen.
Sommige mensen hebben EF’s die hen helpen compenseren. Anderen botsen op systemen die hun EF’s overbelasten. Ik wil begrijpen waar die spanning ontstaat — en wat we eraan kunnen doen.
Mijn persoonlijke ervaring
Vroeger had ik moeite met wiskunde. Nu, met ouder worden en het activeren van mijn systeemdenkend brein, merk ik dat mijn werkgeheugen sterker is geworden — en dat ik wiskunde beter begrijp.
Dat bevestigt voor mij:
Werkgeheugen is trainbaar. En dat heeft impact.
En straks… kinderen
Als deze studie afgerond is, wil ik dezelfde onderzoeksvragen stellen bij kinderen. Niet op de werkvloer, maar op school.
Hoe beïnvloeden EF’s en neurodivergentie de ontwikkeling van kinderen? Waar ontstaan leerproblemen? Kan bijvoorbeeld een wiskundeprobleem samenhangen met ADHD of emotieregulatie?
Ik wil kijken naar wat leeft — niet naar wat faalt. Ik wil begrijpen waar het schuurt — en waar het kan groeien.
Pedagogische vertaalslag
Wat als we op school:
EF-profielen leren herkennen
Werkgeheugen gericht trainen
Wiskundeproblemen anders leren interpreteren
Leerkrachten ondersteunen in het begrijpen van ND-profielen
Dan bouwen we aan een systeem dat kinderen helpt groeien — niet alleen presteren.
Wil je meewerken?
Ben je ouder, leerkracht, leidinggevende of coach? Wil je meewerken aan mijn onderzoek rond EF’s, neurodivergentie en burn-out? Voel je welkom. Ik luister graag.
Of start met de Burn-outchecker als je eerst wil aftoetsen waar je staat.



Opmerkingen